Wednesday, December 16, 2009

Οι προϋποθέσεις και οι προοπτικές μιας αντιφασιστικής κοινωνικής συμμαχίας

Σημειώσεις για κινηματικό προβληματισμό
1. Ο φασισμός δεν είναι απλά ζήτημα δράσης των φασιστικών ομάδων, (ΕΛΑΜ και Χρυσή Αυγή). Ενυπάρχει ως κοσμοαντίληψη μέσα σε μερίδα της κοινωνίας και εκφράζεται μέσα από συγκεκριμένες πολιτικές τοποθετήσεις και πρακτικές. Στην Κύπρο δεν έχουμε συγκροτημένο μαζικό φασιστικό κόμμα ή παράταξη. Και κατ' επέκταση δεν έχουμε ούτε ιδεολογικά καθαρό φασισμό που να αυτοπροσδιορίζεται ως τέτοιος. Έχουμε όμως κάτι πολύ χειρότερο – έναν κοινωνικά διάχυτο φασισμό που μπορεί να μην αρθρώνεται συστηματικά και ανοιχτά αλλά υποβόσκει ως έσχατη θέση που μπορεί να αναδειχτεί μέσα σε συνθήκες κρίσης. Αυτό είναι αποτέλεσμα της πρόσφατης βίαιης ιστορίας μας, της συνεχιζόμενης ηγεμονίας της μισαλλοδοξίας, του εθνικισμού και του μιλιταρισμού που εκφράζονται και αναπαράγονται από ισχυρούς θεσμούς και πραγματικότητες όπως την εκκλησία, το βαθύ κράτος (στην εκπαίδευση) και την στρατικοποίηση του νησιού. Οπόταν όταν μιλάμε για αντιφασιστική δράση θα πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι. Δεν πολεμάμε απλά τους φασίστες. Πολεμάμε την φασιστική τροπή μέσα στην κοινωνία στην ολότητα της. Άρα αναδεικνύουμε τις ιδεολογικές αφετηρίες, τα πολιτικά κίνητρα και τις ιστορικές και δυνητικές συνέπειες των φασιστικών πρακτικών.

2. Δεν απευθυνόμαστε στους φασίστες ούτε μπαίνουμε σε διάλογο μαζί τους. Ο στόχος μας είναι η απομόνωση και η περιθωριοποίηση τους ως πολιτικούς δρώντες. Απευθυνόμαστε στην ευρύτερη κοινωνία μέσα από την κριτική μας στο φασιστικό φαινόμενο στις πολλαπλές του διαστάσεις. Και αυτό δεν μπορεί παρά να περιλαμβάνει και τις ιδεολογικές δεξαμενές από τις οποίες αντλεί οπαδούς και νομιμοποίηση – τον εθνικισμό, την ξενοφοβία, την πατριαρχία. Μια ουσιαστική αντιφασιστική κοινωνική συμμαχία θα πρέπει να αναπτύξει θεωρητικά και να υλοποιήσει πολιτικά μια ολοκληρωμένη και ολική αποδόμηση του φασισμού δημιουργώντας ένα τέτοιο κλίμα που δεν θα επιτρέπει την ανοιχτή δημόσια του προβολή, άμεση ή έμμεση. Και το αστικό κράτος έχει ρόλο να διαδραματίσει σε αυτό. Όχι εν είδη ποινικοποίησης και καταστολής, καθώς αυτό δύναται να έχει επικίνδυνες συνέπειες και για τον δικό μας χώρο, αλλά εν είδη εκστρατειών πληροφόρησης ενάντια στον ρατσισμό και υπερ της πολυπολιτισμικότητας, ενάντια στον εθνικισμό και υπερ της ειρηνικής συνύπαρξης κτλ.

3. Για να υλοποιηθεί η αντιφασιστική κοινωνική συμμαχία δεν αρκούν οι πολιτικές συνεργασίες. Αυτές είναι προϋπόθεση για κινητοποιήσεις που είναι απαραίτητες και μπορούν να δημιουργηθούν μέσα από μια οργάνωση τύπου ομπρέλας ή πλατφόρμας. Αλλά μέσα από την δημιουργία ενός μόνιμου διχτύου ομάδων και ευαισθητοποιημένων πολιτών κοινωνικά και πολιτικά πλουραλιστικό, θα μπορέσει να οικοδομηθεί ένα είδος κοινωνικής αυτοάμυνας που θα λειτουργεί κάπως αντανακλαστικά. Έστω αρχικά ως αντίδραση, παρά ως σχεδιασμένη δράση, που θα μπορέσει τουλάχιστον να περιορίσει τις δυνατότητες της ακροδεξιάς να δημιουργεί κρίσεις, εξάρσεις και υστερίες μέσα από την χρήση φυσικής και συμβολικής βίας ενόψει και της διαδικασίας επανένωσης της χώρας.


Ανοιχτή συνέλευση στην ΚΙΣΑ την Παρασκευή 18/12/09 18.30 για την συγκρότηση μιας Αντιφασιστικής Πρωτοβουλίας. Ελπίζω να καταλήξουμε κάπου μεθαύριο.

3 comments:

Anonymous said...

Ο ρόλος των ΜΜΕ ειναι καιριος στην καλλιεργεια αυτου του κλιματος Φασιζουσας νοοτροπιας στην καθημερινοτητα οπου η αντιθετη αποψη στιγματιζεται και απομονωνεται, ο κοινος νους και τα στερεοτυπα,η ισοπεδωτικη , φοβικη ρηχή αντιληψη των πραγματων, η εντεχνη καλλιεργεια αυτων των συνδρόμων,με την ξενοφοβία και τον ρατσισμο.
Ενα γεγονος που επρεπε και πρεπει να μας θορυβήσει και κινητοποιησει ειναι αυτο που εγινε με το ΡΙκ και τους βολευτες ¨" μας" ολοι αυτοι που κοπτονται για την μισhι μου δημοκρατια και την καταλύση της απο μια ενδεχομενη ομοσπονδιακή λύση-επανενωση, με τις ενέργειες τους απεδειξαν οτι ο φασισμος κατοικοεδρευει και στην βουλή, δεν ειδα να γινεται καποια διαμαρτυρία , ειμαι βεβαιος οτι και αυτην τη φορα προσπαθουν να δημιουργήσουν και να λειτουργ΄ησουν τα φοβικα αντανακλαστικά των Κυπρίων,να αφησω κατα μέρος την αυτοκρατορια του σκότους και τα βαμπίρ,που φαινεται εχουν μάθει καλα να εφαρμόζουν τα αμερικανικά εγχειριδία" Σοκ και δέος"

Unknown said...

Ο εκφασισμός της κοινωνίας είναι μία εξαιρετικά ύπουλη διεργασία με πάρα πολλές συνιστώσες. Καμιά φορά διόλου ορατές, καθώς κρύβονται μέσα στον δημοσιογραφικό λόγο, σε τίτλους και κείμενα Μ.Μ.Ε. και σταθερά περνάνε στην καθημερινότητα και διαμορφώνουν ένα είδος "αισθητικής".

Βλέπω με φρίκη, πολλούς μη φοβικούς να χρησιμοποιούν για παράδειγμα τον ορισμό "λαθρομετανάστες", μία από τις χυδαιότερες λέξεις που έχουν ανεπαίσθητα περαστεί στο καθημερινό λεξιλόγιο σχεδόν των πάντων.

Όμως, αυτό που αφήνει αυτή η λέξη (και άλλες πολλές) στο υποσυνείδητο είναι η φθορά και η αποδυνάμωση των Ανθρωπιστικών Αξιών-εφ οσον κατ' αρχάς έχουμε δεχτεί να μιλάμε για "λαθραίες ζωές".


@Ανώνυμε

Κατά τη γνώμη μου είναι λάθος η εκ των προτέρων τοποθέτηση στο φασιστικό μπλοκ ανθρώπων ή ομάδων που στέκουν διστακτικά στον τρόπο διαχείρισης του Κυπριακού από τον σημερινό Πρόεδρο και ασκούν κριτική.

Στο τέλος καταντάει ένας πολιτικός αυτισμός που δεν ακούει τίποτα εκτός από τον εαυτό του.

Anonymous said...

Οταν καποιοι πολιτικοι και καναλαρχες ανεχονταν τους Χρυσαυγιτες στα μνημοσυνα των θυματων του 1974 στον Τυμβο της Μακεδονιτισσας πριν λίγα χρονια, οταν καποιοι εξισωναν τους διαδηλωτες για τ ο ανοιγμα του οδοφραγματος Της Ληδρας με τους ακροδεξιους που στεγαζονται σε Οικημα της Αρχιεπισκοπης χωρις αιδω, μήπως ειναι και αυτος πολιτικος αυτισμος η πολιτικοςμν καιροσκοπισμος και αμοραλισμος.Στο επανιδειν