Saturday, December 11, 2010

Ο ακροδεξιός λόγος στο διαδίκτυο – μια εξέταση των εθνικιστών στην κυπριακή μπλογκόσφαιρα την διετία 2009-2010

Ημερίδα της Αντιφασιστικής Πρωτοβουλίας, 11/12/2010 με θέμα το Νεοφασισμό

Γρηγόρης Ιωάννου

Πλαίσιο

Η εισήγηση μου αυτή θα επικεντρωθεί στο διαδίκτυο και πιο συγκεκριμένα στην κυπριακή μπλογκόσφαιρα την τελευταία διετία καθώς θεωρώ ότι αυτό το νέο πεδίο της δημόσιας σφαίρας είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον, καθότι αδιαμεσολάβητο, άμεσο και διαδραστικό, πρωτοπόρο και δυναμικό. Δεν θέλω σε καμιά περίπτωση να εξιδανεικεύσω την μπλογκόσφαιρα ως κάποια όαση ελευθερίας, ούτε να της προσδώσω μια υπόσταση αντιπροσωπευτικότητας. Η μπλογκόσφαιρα είναι κομμάτι της κοινωνίας και αντανακλά και εκφράζει κοινωνικές τάσεις και δυναμικές. Δεν τίθεται θέμα μέτρησης ή αντιπροσώπευσης συσχετισμών δυνάμεων, αλλά θέμα ένδειξης προτεραιοτήτων, θεωρίας και στρατηγικής, ρητορικής και τακτικής των διαφόρων πολιτικών ιστοσελίδων που αποτελούν φορείς έκφρασης ομάδων και συσπειρώσεων. Η μπλογκόσφαιρα είναι μεν κομμάτι της δημόσιας σφαίρας – όμως εδώ ακούγονται και φωνές που δεν βγαίνουν συχνά στα ΜΜΕ – επειδή είναι είτε υπερβολικά ριζοσπαστικές και προχωρημένες, υπερβολικά ρατσιστικές και παρωχημένες, υπερβολικά προκλητικές, γελοίες, υβριστικές, προσωπικές ή απλά και γενικά ασήμαντες στην κρίση των πολλών ή τελοσπάντων στην κρίση κάποιων. Για τους σκοπούς αυτής της ημερίδας και αυτής της εισήγησης, θα ασχοληθούμε με τους ρατσιστές και τους φασίστες που βρίσκουν στην κυπριακή μπλογκόσφαιρα, πεδίο έκφρασης και δράσης. Βέβαια ο φασισμός και ο ρατσισμός δεν μπορούν να υπάρξουν από μόνοι τους - ούτε λογικά ούτε ιστορικά. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι υπάρχουν ως ακραία έκφραση και πολιτική ολοκλήρωση μιας ευρύτερης κοσμοαντίληψης που ονομάζουμε εθνικιστική. Αυτή η εθνικιστική αντίληψη μπορεί σχηματικά να ιδωθεί ως η απόλυτη υποταγή στην ιδέα Έθνος ως υπέρτατη κοινωνική αξία που θα πρέπει να υπερέχει οποιασδήποτε άλλης και να καθορίζει αποκλειστικά την πολιτιστική και πολιτική ταυτότητα του πληθυσμού της χώρας (είτε ο πληθυσμός το θέλει είτε όχι). Η εθνικιστική αντίληψη βλέπει τον κόσμο μέσα από το πρίσμα του ανταγωνισμού των εθνών και στηρίζει την στράτευση του λαού που αποτελεί το έθνος στους αγώνες που δίνει το κράτος. Ο εθνικισμός, ως η ιδεολογία νομιμοποίησης της κρατικής εξουσίας υπήρξε κυρίαρχο ρεύμα το δεύτερο μισό του 19ου και το πρώτο μισό του 20ου αιώνα στην Ευρώπη. Και στην Κύπρο στις συνθήκες παγίωσης της εθνοτικής σύγκρουσης και της διχοτόμησης, παραμένει ισχυρός και ηγεμονικός ακόμα και σήμερα. Η αποτυχία της κυβέρνησης Χριστόφια να προβεί έστω σε μια ήπια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση νομίζω τα λέει όλα. Ο αυταρχισμός της εθνικιστικής οπτικής είναι διάχυτος στην κοινωνία, η οποία λόγω του κυπριακού είναι μια κοινωνία και στις δυο πλευρές φοβική και στρατικοποιημένη. Η εκπαίδευση, τα ΜΜΕ, η εκκλησία, ο στρατός, μερίδα του πολιτικού συστήματος βαθιά εδραιωμένη στον κρατικό μηχανισμό, δημιουργούν όχι απλά τις συνθήκες αλλά και το υπόστρωμα πάνω στο οποίο μπορούν να αναπτυχθούν πιο επιθετικές εθνικιστικές λογικές και συσπειρώσεις οι οποίες οδηγούν τον εθνικισμό στη λογική του κατάληξη, τον φασισμό-ρατσισμό τον οποίο βλέπουμε να σηκώνει κεφάλι σήμερα.

Μεθοδολογικά η εισήγηση μου αυτή θα βασιστεί στην ανάλυση περιεχομένου της εθνικιστικής ρητορικής ενώ το εμπειρικό δείγμα αποτελείται από 10 ιστοσελίδες. “Καλά τζιαι αντέχεις τζιαι θκιαβάζεις τες”, είσιεν μου πει ένας σύντροφος πέρσι. Έτο τελικά εφάνηκεν ότι εν επήεν εντελώς χαμένος ο κόπος μου. Λοιπόν θα κάμω μιαν ομαδοποίηση η οποία μπορεί να μας βοηθήσει να αναλύσουμε συγκριτικά τες πολλαπλές αλλά συγκλίνουσες φωνές που υπάρχουν στο αυταρχικό εθνικιστικό στρατόπεδο και να εξετάσουμε τις συνέπειες τους, πραγματικές και δυνητικές στο βαθμό που πετυχαίνουν κάποια αποτελεσματικότητα. Θα ξεχωρίσω τρεις τάσεις οι οποίες είναι αναλυτικά διακριτές και αναφέρονται σε ή εκφέρονται από διαφορετικές ομάδες και συσπειρώσεις. Πρόκειται για συγκλίνουσες μεν, κάπως διαφοροποιημένες δε λογικές τόσο ως προς τις προτεραιότητες και την εστίαση, όσο και στο ύφος και την ένταση του λόγου που εκφέρουν. Υπάρχουν βέβαια και διαφορές ιδεολογικές ως προς το τι πρεσβεύουν και τι θέλουν να πρεσβεύουν αλλά και πολιτικές ως προς την γραμμή που θα πρέπει να ακολουθεί η παράταξη που επιθυμούν να συγκροτήσουν και φυσιολογικά και αναμενόμενα ποιος, με ποιους και με ποια θέση θα ηγηθεί του μετώπου τους. Η ανάλυση που κάνω εδώ είναι βασισμένη στην Βεμπεριανή έννοια των ιδεατών τύπων. Οι ομάδες-τάσεις που περιγράφω είναι δηλαδή αναλυτικές κατασκευές και δεν αντιπροσωπεύουν ακριβώς την πραγματικότητα, αλλά μπορούν να μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε συγκριτικά κάποιες πτυχές της. Τονίζω ξανά ότι πρόκειται για σχηματικές κατηγορίες που πρέπει να προσεγγιστούν ως ανοιχτές και πορώδεις – υπάρχουν για παράδειγμα αλληλο-επιρροές και αλληλοεπικαλύψεις κάποτε σε βαθμό που οι 3 τάσεις μπορούν να ιδωθούν και ως συγκοινωνούντα δοχεία.

Τρεις τάσεις στην ακροδεξιά

Η πρώτη τάση μπορεί να χαρακτηριστεί ως “επιθετική σάτιρα” ή “λάιτ τραμπουκισμός”. Πρόκειται για μια δήθεν μη ιδεολογική στάση που είναι υποτίθεται ανοιχτή σε όλους τους πολιτικούς χώρους και χαρακτηρίζεται από μια προσπάθεια όχι πάντα επιτυχημένη, για μια “πολιτικά ορθή” στάση. Εδώ το κλασσικό παράδειγμα είναι το “Χριστόφιας Γουότς” που έχει σχετικά μεγάλη αναγνωσιμότητα αλλά και το “Ενδομήδεια Κύπρου” που είναι λιγότερο σοβαρό και με σαφώς λιγότερη αναγνωσιμότητα. Ένα τρίτο παράδειγμα στην ίδια λογική είναι το ιστολόγιο “Φουκού”. Η ρητορική της πρώτης αυτής ομάδας διαδικτυακού τραμπουκισμού χαρακτηρίζεται από κατά μέτωπον επιθέσεις σε άτομα, οργανώσεις και παρατάξεις τις οποίες αποκαλούν αντεθνικές ή/και προδοτικές, ότι πρακτορεύουν για λογαριασμό τούρκικων και αμερικανο-βρετανικών συμφερόντων κλπ. Δεν πρόκειται απλά για συνήθης συκοφάντηση και λασπολογία. Η συστηματική στοχοποίηση ατόμων και πολιτικών ομάδων με δημοσίευση φωτογραφιών, επιλεκτικών πληροφοριών, ψεμάτων και διαστρεβλώσεων και αυθαίρετων κατηγοριών δεν είναι απλά ο συνηθισμένος χαφιεδισμός αλλά συχνά κάλεσμα για δημόσια διαπόμπευση κάτι αντίστοιχο και ανάλογο με τα κουδούνια που χτυπούσαν οι συντηρητικοί μαγαζάτορες της δεκατίας του 1930 στην θέα κομμουνιστών. Οι απειλές κατά της ζωής και κατά της σωματικής ακεραιότητας από τις συντακτικές ομάδες των συγκεκριμένων ιστολογίων είναι συνήθως έμμεσες αλλά πολλές φορές εκφέρονται και άμεσες απειλές υπό την κάλυψη βέβαια άλλων ψευδωνύμων ή και από άλλους αναγνώστες και συνοδοιπόρους τους με στόχο την δημιουργία κλίματος ανησυχίας και εκφοβισμού. Ο λόγος που αρθρώνεται εδώ είναι συνήθως εμπρηστικός σκανδαλοθηρικός, μη σοβαρός (ενίοτε και γελοίος) και καθαρά προπαγανδιστικός. Γίνεται εκτεταμένη χρήση οπτικών μέσων συνήθως προσεχτικά επιλεγμένων και τροποποιημένων στατικών και κινούμενων εικόνων. Ο βασικός στόχος αυτής της στρατηγικής είναι η αρχική προσέλκυση του ενδιαφέροντος και της προσοχής του αναγνώστη ενώ η ταχτική που ακολουθείται είναι η υπερβολή και η συνεχής επανάληψη (στον δρόμο που χάραξε ο Γκαίμπελς) – η πρώτη για να προσδώσει βάρος και μέγεθος στο μήνυμα και η δεύτερη για να επιφέρει την εμπέδωση του. Παράλληλα για τους τακτικούς αναγνώστες υπάρχουν και οι εσωτερικοί κώδικες και εσωτερικά αστειάκια– που υποβάλλονται στον αναγνώστη έτσι ώστε να πλαισιωθεί η οπτική γενικά και να εστιαστεί πιο συγκεκριμένα η επίθεση αλλά και να δημιουργηθεί και η “γλώσσα” της παράταξης.

Μια πρώτη ματιά σε αυτά τα 3 μπλογκς που είναι ενδεικτικά της τάσης που περιγράφω (υπόψη εδώ ότι ενίοτε γίνεται και αναμετάδοση από εδώ σε άλλες σελίδες) ο αναγνώστης θα πει “δεν γίνεται, αυτοί οι τύποι παραείναι υπερβολικοί εώς γελοίοι για να τους πάρει κάποιος στα σοβαρά”. Αυτό ισχύει μεν, αλλά είναι βεβιασμένο και λανθασμένο συμπέρασμα. Επειδή απλούστατα η έλλειψη σοβαρότητας δεν σημαίνει ότι είναι αναποτελεσματική η προπαγάνδα που παράγουν. Δεν πρόκειται για ηλίθιους και είναι αφέλεια εκ μέρους μας να παρασυρθούμε στον πειρασμό να τους δούμε ως τέτοιους. Και αυτό επειδή λειτουργούν συστηματικά, συντονισμένα και απόλυτα στοχευμένα όσον αφορά την πολιτική των δημοσιεύσεων τους. Ας δούμε λίγο σε πιο πολλύ βάθος την αυτο-παρουσίαση τους. Το Χριστόφιας Γουότς ονομάζεται “επιτροπή για την αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Κύπρο” σαφής δηλαδή η διεκδίκηση από μέρους τους της αντι-χουντικής αντίστασης και έμμεση αναφορά στην “επιτροπή για την αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Ελλάδα” μέσα από την οποία συγκροτήθηκε η ΕΔΕΚ στα τέλη της δεκαετίας του 1960. Ο στόχος εδώ είναι διπλός – από την μια υποβολή της θέσης ότι σήμερα υπάρχει ΑΚΕΛική ενδοτική δικτατορία και από την άλλη άντληση πολιτικής υπεραξίας μέσα από την οικειοποίηση του ιστορικού αντιστασιακού χώρου και του Μακαριακού κέντρου με συνεχείς κολακευτικές αναφορές στους παλιούς και δήθεν μεγάλους ηγέτες, στον Σπύρο, τον Τάσσο και τον Γιατρό που τους αντιπαραβάλλουν με τους σημερινούς δήθεν πουλημένους και προσκυνημένους διαδόχους τους. Το Ενδομήδεια Κύπρου ψαρεύει ακόμα πιο αριστερά. Αυτο-προβάλλεται ως “αναρχο-αυτόνομο” και ως το κυπριακό τμήμα του παγκόσμιου ακτιβίστικου διχτύου εναλλακτικής ενημέρωσης ιντημήντια, επίσης σε μια προσπάθεια άντλησης πολιτικής υπεραξίας και επηρεασμού πολιτικά αφελούς και ανεπαρκώς ενημερωμένου κοινού. Το ιστολόγιο Φουκού από την άλλη ψαρεύει πιο λάιτ και πιο ποδοσφαιρικά. Αυτή η πρώτη ακροδεξιά τάση είναι ουσιαστικά μια μετάλλαξη του Γριβισμού που αφήνει εν μέρη στην άκρη τον Γρίβα και τον Μακάριο και προσαρμόζει τον λόγο της στα δεδομένα της σημερινής εποχής. Σε αυτή την προσπάθεια επιχειρείται να βαφτεί το μαύρο άσπρο. Ότι η ομοσπονδιακή επανένωση είναι ρατσιστική διχοτόμηση, ότι ο αντι-φασισμός είναι ερυθρός φασισμός, ότι το ΑΚΕΛ είναι το όργανο του ιμπεριαλισμού και του κεφαλαίου στην Κύπρο, ότι οι ε/κ είναι πολίτες δεύτερης κατηγορίας σε σχέση με τους τ/κ στην Κυπριακή Δημοκρατία, ότι οι πατριωτικές δυνάμεις δέχονται δήθεν την καταστολή από το προδοτικό καθεστώς Χριστόφια κλπ.

Η δεύτερη τάση μπορεί να χαρακτηριστεί ως “λογική πολιτικής πρωτοπορίας” ή “στρατευμένη εθνική ενημέρωση”. Εδώ ο ιδεολογικός προσανατολισμός είναι πιο προσδιορισμένος και η πολιτική τοποθέτηση κάπως πιο σοβαρή. Αυτοπροσδιορίζονται κάπως ως η αιχμή του δόρατος στον αγώνα του Έθνους, οι φρουροί της πατρίδας που πολεμούν τους εσωτερικούς και εξωτερικούς εχθρούς και οι αφυπνιστές του λαού που θα πρέπει να ξυπνήσει για να σώσει τον εαυτό του. Τα καθαρά διαδικτυακά παραδείγματα εδώ είναι ο Εμπροσθοφύλακας και η Αντι-παρακμή ενώ μη περιορισμένοι στο διαδίκτυο είναι η Πρώτη Γραμμή και το φοιτητικό σχήμα Μέτωπο Ηνωμένου Βασιλείου. Αυτή η τάση είναι η πιο γνώριμη σε εμάς καθώς κτίζει πάνω στην ιστορία των παραδοσιακών ενωτικών οργανώσεων, του Δράσις Κες και της παραδοσιακής Γριβικής ακροδεξιάς, απλά εσχάτως και με άρωμα Λυσσαρίδη. Αυτή η τάση παίρνει πιο σοβαρά την παραδοσιακή στους εθνικιστές αντίληψη περί ενιαίου χώρου Κύπρου-Ελλάδας και εστιάζει και πλειοδοτεί στα εθνικά ζητήματα γενικά – την μεγαλόνησο Κύπρο, την Θράκη, και την Μακεδονία που απειλούνται ειδικά και τον ελληνισμό που κινδυνεύει συνολικά, από τον Νεο-Οθωμανισμό της Τουρκίας, τον φιλο-Τουρκισμό των Δυτικών και από την εσωτερική διάβρωση που επιφέρουν οι εθνομηδενιστές που αλώνουν την παιδεία και οι μετανάστες που κατακλύζουν την κοινωνία του έθνους.

Η τρίτη τάση μπορεί να χαρακτηριστεί ως “λογική ιδεολογικής και φυλετικής καθαρότητας” και πρόκειται για μια καθαρή φασιστική και ρατσιστική κατάσταση που εκφράζεται από οργανώσεις όπως το ΕΛΑΜ, το Εθνικιστικό Δημοκρατικό Κόμμα και το Κίνημα Ελληνικής Αντίστασης. Εδώ δεν υπάρχει η λογική της συσπείρωσης του λαού ή μιας συμμαχίας των πατριωτικών δυνάμεων από όλο το πολιτικό φάσμα γενικά και αόριστα. Εδώ υπάρχει συγκεκριμένη προσπάθεια συγκρότησης ενός πολιτικού πόλου και ενός στρατοπέδου – που θα αποτελείται από τις καθαρές εθνικιστικές δυνάμεις – που βρίσκονται εκτός των πολιτικών κομμάτων και του κατεστημένου. Η Αδούλωτη Κερύνεια και το Δράσις Κες για παράδειγμα, θεωρούνται οργανώσεις υποταγμένες στο κομματικό κατεστημένο, ενώ το Λάος ή το Ευρωκό μη επαρκώς εθνικιστικά. Πρόκειται για εθνικο-σοσιαλιστική οπτική, με παραστρατιωτική λογική ενίοτε και δράση όπου δεν χωρά λογική συμμαχιών ή συνύπαρξης με τις φίλιες δυνάμεις αλλά υπαγωγή και ενσωμάτωση τους κάτω από την μια και μοναδική ηγεσία και όπου δεν χωρά λογική αντιπαράθεσης με τους αντιπάλους αλλά καταστροφή τους. Η βία εδώ δεν είναι εργαλειακή, ούτε βέβαια απλά λεκτική και συμβολική αλλά κεντρική και επουσιώδες στη μιλιταριστική και πατριαρχική τους κοσμοαντίληψη και πρακτική. Σε πολιτικό επίπεδο δεν αρκούνται στο κάλεσμα για τερματισμό των συνομιλιών όπως οι άλλοι αλλά απαιτούν και κλείσιμο των οδοφραγμάτων και περαιτέρω στρατικοποίηση και πολεμική ετοιμότητα. Δεν έχουν καμιά αναστολή να χρησιμοποιήσουν ανοιχτά ρατσιστικό λόγο με αναφορές στην ανωτερότητα της ελληνικής φυλής, εκδίωξη των ξένων από την χώρα, στους οποίους βέβαια περιλαμβάνονται και οι τ/κ οι οποίοι αποκαλούνται Κύπριοι σε εισαγωγικά ή μογγόλοι, ούτε βέβαια έχουν καμιά αναστολή στο να εξυμνήσουν ανοιχτά τον Γρίβα και την ΕΟΚΑ Β την οποία θεωρούν ούτως ή άλλως την ένδοξη συνέχεια και τη λογική μετεξέλιξη της ΕΟΚΑ, ούτε βέβαια έχουν αναστολές στο να δικαιολογήσουν τον Ιωαννίδη και το πραξικόπημα του 1974.

Οι πρώτες δυο τάσεις δεν είναι κάτι καινούργιο, ούτε κάτι αποκλειστικά διαδικτυακό. Ίσως το επιθετικό στυλάκι να είναι κάπως φρέσκο, η αυτοπεποίθηση και το θράσος να είναι νέα αποκτήματα αλλά επί της ουσίας οι δυο αυτές τάσεις αποτελούν μέρος, έκφραση και μετεξέλιξη του κοινωνικά διάχυτου εθνικισμού που ενυπάρχει και στα έντυπα και στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα. Η τάση του σατιρικού τραμπουκισμού στα έντυπα “Ποντίκι” και Ένωση” ενώ η τάση της “εθνικής πρωτοπορίας” στον Αντέννα, την Σημερινή και το Ράδιο Πρώτο, στην Μάχη και εν μέρη ακόμα και στον Φιλελεύθερο. Η τρίτη ακροδεξιά τάση αντίθετα, που είναι και η μόνη αυστηρά ομιλούντες νεοφασιστική (αυταρχική δηλαδή όχι μόνο στην μορφή αλλά και στο περιεχόμενο) είναι βασικά διαδικτυακό φαινόμενο καθώς δεν εκφράζεται ακόμα σε έντυπα μέσα πέραν από κάποια μεμονωμένα άρθρα. Η φασιστική τάση διεκδικεί όμως βήμα στα ΜΜΕ ως μια άλλη άποψη στα πλαίσια της δημοκρατίας και το εκπληκτικό είναι ότι βρίσκει σε κάποιον βαθμό κάλυψη και στήριξη όχι μόνο από τις άλλες δυο τάσεις της ακροδεξιάς αλλά και από διάφορες ευρύτερες δυνάμεις της συντηρητικής δεξιάς, ανάμεσα στη διανόηση, τα ΜΜΕ ακόμα και σε κάποια κοινοβουλευτικά κόμματα. Μάλιστα ακόμα και όταν ενίοτε οι άλλες εθνικιστικές τάσεις προσπαθούν να την αποκλείσουν πχ από “αντι-κατοχικές εκδηλώσεις” και “εθνικά μνημόσυνα” δεν το επιχειρούν στην βάση των διαφορών τους, ούτως ή άλλως το ξέρουν πολύ καλά ότι συμφωνούν και συμβαδίζουν στην θέση περί “αποκλειστικής ελληνικότητας της Κύπρου” και περί “αντικατοχικού αγώνα ενάντια στην ομοσπονδιακή λύση”, αλλά στην αγωνία μην τους χαλάσουν την πιάτσα και τους πάρουν την ηγεσία. Η συνηθισμένη κατηγορία των άλλων ακροδεξιών προς τους φασίστες είναι ότι παίζουν το παιχνίδι του ΑΚΕΛ και ότι προβοκάρουν με ακρότητες τον προοπτικά μαζικό τους αγώνα. Δεν θέλω να επεκταθώ στις κοκορομαχίες των μαγαζιών, ούτε και υπάρχει ιδιαίτερος λόγος να μας απασχολήσουν στην συζήτηση.

Προεκτάσεις και προτάσεις

Κλείνω την εισήγηση μου συνοψίζοντας το βασικό επιχείρημα και διατυπώνοντας κάποιες σκέψεις προς την κατεύθυνση της αντιφασιστικής δράσης. Ο φασισμός ή ο νεο-φασισμός δεν μπορεί να διαχωριστεί από το ευρύτερο εθνικιστικό κίνημα που τον περιβάλλει και αποτελεί την δεξαμενή του, ούτε και να αποσυνδεθεί από ευρύτερες κοινωνικές διεργασίες και διαδικασίες που τον παράγουν και τον αναπαράγουν. Ο φασισμός δεν είναι απλά φανατική ή εγκληματική συμπεριφορά. Έχει πολιτικό περιεχόμενο, πρόταγμα και στοχοθεσία. Με αυτή την έννοια χρίζει ανάλυσης και πάνω σε αυτή την βάση πρέπει να οικοδομηθεί η πολιτική μας αντι-φασιστική δράση. Ο φασισμός τρέφεται από το κυπριακό και την διχοτόμηση και αντλεί από την διάχυτη ξενοφοβία της κοινωνίας, τον εθνοκεντρισμό της παιδείας, τον αυταρχισμό της πολιτικής ζωής, της οικονομίας, του εργασιακού χώρου. Για αυτό και η αντιφασιστική δράση πέραν από την εστίαση στο φαινόμενο, τον φασισμό και την ακροδεξιά, θα πρέπει να συνοδεύεται και από μια ευρύτερη κριτική και στις αιτίες που το παράγουν αλλά και στις δυνάμεις που άμεσα ή έμμεσα το υποθάλπουν και του προσφέρουν κάλυψη και στήριξη, είτε πολιτική, είτε οικονομική είτε ακόμα και διανοητική. Δεν μπορούμε να εστιάζουμε στις καθαρά φασιστικές ομάδες και να αφήνουμε τον ρατσιστικό λόγο και τις φασιστικές νοοτροπίες που τις συναντούμε σε ένα ευρύτερο κοινωνικό στρώμα στο απυρόβλητο. Ο φασισμός, πέραν από τις γενικόλογες βλακείες για τα καθαρά αίματα, τον στρατευμένο λαό, και το εθνικιστικοποιημένο προλεταριάτο που πουλά ως “επαναστατική” θεωρία έχει συγκεκριμένες πολιτικές θέσεις. Συγκέντρωση και απέλαση των ξένων, κλείσιμο των οδοφραγμάτων, τερματισμός των συνομιλιών και εθνική εγρήγορση για καλύτερη απόδοση στον αντι-τουρκικό αγώνα διπλωματικό σήμερα δυνητικά στρατιωτικό αύριο. Τις προάλλες το σύνθημα “μην φέρετε τούρκους στα σχολεία” στην είσοδο του Λυκείου στο Φρέναρος εμπόδισε την προγραμματισμένη επίσκεψη της Σεβγκιούλ Ουλουντάγκ για να μιλήσει για το ζήτημα των αγνοουμένων. Δεν ήταν όμως η ίδια η ηγεσία της ΠΟΕΔ που εξέφρασε ακριβώς αυτή τη θέση το 2009 ως απάντηση στην πρόταση του Υπουργού Παιδείας για κοινές συναντήσεις ε/κ και τ/κ εκπαιδευτικών και μαθητών στα πλαίσια της προσπάθειας για καλλιέργεια κουλτούρας ειρηνικής συνύπαρξης; Τις προάλλες ο Κουλίας δεν μας είπε στην τηλεόραση σχολιάζοντας το σύνθημα της ακροδεξιάς, “κάτω τα χέρια ομοσπονδιακοί, η Κύπρος είναι ελληνική”, “μα τί έχει το σύνθημα;” και “φυσικά και είναι ελληνική η Κύπρος”; Η ο Σωτήρης Σαμψών πέρσι σε σχέση με καταγγελίες για εθνικιστικά συνθήματα στον στρατό ότι το “Ελλάς, Ελλάς σκέπασε και μας” “δεν είναι εθνικιστικό σύνθημα”; Μπορώ να απαριθμήσω πολλά τέτοια περιστατικά. Δεν νομίζω ότι χρειάζεται.

Λοιπόν πίσω στο διαδίκτυο και την μπλογκόσφαιρα. Δεν είναι εύκολο να μετρηθεί ο αντίκτυπος ή η βαρύτητα του ακροδεξιού λόγου. Η σχετικά μαζική χρήση του διαδικτύου είναι μόλις 1 δεκαετίας στην Κύπρο και η μπλογκόσφαιρα λιγότερο από μια πενταετία και δεν υπάρχουν επιστημονικές έρευνες ακόμα για την γενικότερη επίδραση και την επιρροή της. Λίγος είναι ο κόσμος που ασχολείται συστηματικά με το διαδίκτυο και λίγοι παρακολουθούν την μπλογκόσφαιρα. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι πρόκειται για αμελητέο ή για ασήμαντο πεδίο παρέμβασης. Και αυτό για δυο λόγους. Πρώτον επειδή ο λόγος που αρθρώνεται ή / και αναδημοσιεύεται στην μπλογκόσφαιρα, αναμεταδίδεται συχνά μέσα από ηλεκτρονικά ταχυδρομεία, σελίδες κοινωνικής διχτύωσης, φυλλάδια και αφίσιες στους δρόμους, σπρέη στους τοίχους κλπ. Και δεύτερον επειδή πολλές φορές δημοσιογράφοι και αρθρογράφοι των ΜΜΕ βρίσκουν ειδήσεις και κυρίως σχολιασμό για γεγονότα της επικαιρότητας έτοιμο στα μπλογκς και τον χρησιμοποιούν στα κείμενα τους. Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι τα ΜΜΕ και η μπλογκόσφαιρα βρίσκονται πλέον σε αμφίδρομη σχέση.

Οι τρεις διακριτές τάσεις του ακροδεξιού λόγου στη κυπριακή μπλογκόσφαιρα δεν είναι απλά τρεις εναλλακτικές ιδεολογικές θέσεις ή τρεις διαφορετικές πολιτικές τάσεις. Είναι και αυτό. Αλλά πιο ουσιαστικά επιτελούν διαφορετικές λειτουργίες μέσα σε ένα ευρύτερο κοινωνικό χώρο και ένα ευρύτερο πολιτικό στρατόπεδο. Οι τρεις λογικές λειτουργούν αν όχι όλες συντονισμένα, πάντως σίγουρα κάποιες παράλληλα και συμπληρώνοντας η μια την άλλη. Ο τραμπουκισμός και ο χαφιεδισμός είναι μέθοδοι που προϋποθέτουν όμως την ύπαρξη και ενός πολιτικού περιεχομένου, είτε φανερού είτε κρυφού. Και οι παραστρατιωτικές συμμορίες δεν είναι αυθύπαρκτες. Αναφέρονται σε μια πολιτική λογική, υπακούν σε μια πολιτική ηγεσία και φρουρούν μια πολιτική παράταξη. Που μπορεί να μην έχει εσωτερική συνοχή και ενιαία συγκρότηση, έχει όμως κοινό προσανατολισμό και στόχο, κοινό αντίπαλο και κοινό εχθρό και εν δυνάμει σε μια κατάσταση κρίσης, έξαρσης και υστερίας, συμπαράταξη. Δεν τίθεται θέμα διαλόγου με την ακροδεξιά. Μια έμμεση απάντηση σε κάποια αληθοφανή επιχειρήματα της στη δημόσια σφαίρα είναι συνήθως αναγκαία. Αλλά σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να παίξουμε το παιχνίδι των συντηρητικών που θέλουν να αντιπαραβάλουν δήθεν τα δυο άκρα – των φασιστών και των αντιφασιστών. Η ακροδεξιά είναι επικίνδυνη για την κοινωνία και αυτό πρέπει να γίνει σαφές σε όλους – και σε αυτούς που της παρέχουν πολιτική κάλυψη. Χρειάζεται να περιθωριοποιηθεί πολιτικά και να αντιμετωπιστεί αποφασιστικά από ένα διευρυμένο πολιτικά και κοινωνικά αντιφασιστικό μέτωπο από την φιλελεύθερη δεξιά μέχρι και τον ριζοσπαστικό και εναλλαχτικό χώρο. Το κράτος δεν μπορεί να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τον φασισμό για πολλούς λόγους. Χρειάζεται αντιφασιστικό κίνημα. Ένα κίνημα μαζικό, δυναμικό και διαθετημένο να ανακόψει την ανοδική πορεία του φασισμού και να αντιμετωπίσει τις φασιστικές δυνάμεις και μέσα στην πολιτεία, και μέσα στην κοινωνία, και στο δημόσιο λόγο και στον δρόμο.







18 comments:

νεος ελληνοκυπριος said...

Αγαπητέ Γρηγόρη εγώ δεν θα πω "χαράς την όρεξή σου..." αλλά πως "χάρη στην όρεξή σου" έχουμε ευτυχώς και κάποιες επιστημονικές παρατηρήσεις που αποδεικνύουν το αυτονόητο, την αναβίωση δηλαδή του εθνικιστικού-φασιστικού φανατισμού

Σίγουρα το βαθύ κυπριακό κράτος, έστω κι αν το διαχειρίζεται τώρα το αντιεθνικιστικό ΑΚΕΛ, δεν μπορεί από μόνο του να "αποφασιστοποιήσει" την φανερή πλέον τάση προς τον νέο γριβισμό. Χρειαζόμαστε ένα κοινωνικό κίνημα ενάντια στον νεο-φασισμό.
Και συμφωνώ πως μια απόδειξη είναι η αδυναμία έστω και μιας μικρής "διεθνιστικής επανάστασης" στα σχολεία (αν και γίνονται πολλά τα τελευταία 2 χρόνια)...
Μπράβο Γρηγόρη!

Μιχάλης said...

Να συγχαρώ πρώτα για την Ημερίδα.

Υπήρχε όμως μία παράλειψη στη θεματολογία, τα ΜΜΕ και ο εθνικισμός.

Aceras Anthropophorum said...

Φίλε μου ενδιαφέρουσα η ανάλυση σου. Θα επρόσθετα τζιαι την στενήν τζιαι προσωπική σχέση της πρώτης κατηγορίας ακροδεξιών με περιθωριακά πολιτικά ποσκούπηδα που λαγκοδέρνουν να κρατηθούν στην επιφάνειαν.

Έχουμεν για παράδειγμαν "λαμπρές" συνεντεύξεις (συνεντεύξεις από ανώμυνους;;;) με
- εκ γενετείς εκατομυριούχους που εκληρονομήσαν οικονομικούς τζιαι πολιτικούς κολοσσούς,
- νεόπλουτους πολιτικούς (τζιαι οικονομικούς) απατεώνες που επαίξαν χοντρά ρίσκα τζιαι εχάσαν,
-παλαβούς ανώμαλους συνήθεις νεοφασίστες του κέντρου που διαθέτουν άπέραντα αποθέματα τόσον πολιτικής αναίδειας όσον τζιαι απατεωνιάς να κατακλέφκουν το "έθνος" που δοξάζουν...

Άποψη μου είναι ότι όλοι αυτοί είναι ανεπιθύμιτοι από την πολιτικήν τζιαι οικονομικήν ελίτ διότι είναι loosers τζιαι για αυτόν διμιουργούν σχέσεις αλληλοεξυπηρέτησης. Ποιός σοβαρός πολιτικός θα επήαιννεν να δώκει συνέντευξην σε έναν ιστολόγιον της μπακκίρας. Ούτε το φώτοσιοπ δεν είναι άξιοι να χειριστούν με επιδεξιότηταν τζιαι δεν αντρέπουνται τζιαι δημμοσιεύκουν μοντάζ που θα έκαμνεν μαθητής του δημοτικού.

Τι κοινήν ανάγκην έχει έναν περιθωριακόν ιστολόγιον της μπακκίρας με έναν απομονωμένον πολιτικόν αυλικόν που έγλιασεν τζιαι για 1000 ψήφους έχασεν τον θρόνον έξι μήνες πριν να πεθάνει ο βασιλεύς τζιαι τον καταλάβει;

Θέλουν δημοσιότηταν. Τζιαι δημοσιότηταν πιάννεις με την πρόκλησην ανεξάρτητα της πολιτικής τσιόφτας που θα σύρεις. Πρώτα πρόκληση, μετά δημοσιότητα, μετά επίθεση τζιαι vulgarité rebelle που ξεκινά από το χάζιν τζιαι καταλήγει στην καλλιέργειαν του μίσους που κανένας κανονικός πολιτικός δεν τολμά να κάμει χρήσην σαν πολιτικόν εργαλείον. Όλη η πολιτική frustration της κοινωνίας κεφαλαιοποιείται διαλύοντας τα ταμπού τζιαι κάμνοντας την μισαλλοδοξίαν τέχνην. Κανονικός φασισμός. Παλιά τους τέχνη τζιουνούρκον κόσσινον. Ούλλα τα λαϊκιστικά ακροδεξιά κόμματα της ευρώπης έτσι εσυναρμολογηθήκαν.

Aceras Anthropophorum said...

Τζιαι φτάννω στην τελικήν παράγραφον για να διαφωνήσω κάθετα με την συνταγήν που προτείνεις αγαπητέ μου φιλε. Η συνταγή που προτείνεις είναι συφφεροντολογική για τον πολιτικόν χώρον μέσα στον οποίον δραστηριοποιείσαι. Το ότι 300 πλάσματα μπορείτε να συνάξετε για τες αξιόλογες επαναπροσεγγιστικές εκδηλώσεις δείχνει ότι ο πολιτικός σας λόγος δεν πιάννει. Εκφράζει μιαν μικρήν πολιτικήν ομάδαν καλλιεργημένων αθρώπων που δεν μπορούν να χωρέσουν μέσα στα σίδερα της φυλακής του πολιτικού συστήματος. Τζαι γυρεύκεται αποτελεσματικούς τρόπους να φανείται. Το να πα να κάμνεις την κκελλεν σου στόχον του ιστού της ελληνικής σημαίας που κρατά ένας θυμωμένος εθνικιστής δημιουργεί άκσιον τζιαι θέαμαν που χρωματίζει την ανιαρήν καθημερινότηταν. Ντζίζει την καρκιάν του μιτσή πον επαναστατημένος με την βλακείαν των μικροαστών γονιών του. Φέρνει πελατείαν στο εγκαταλελημμένον φτωχόν μαχαζίν. Δεν είναι κακόν. Η Γκριν ππις με έτσι μεθόδους εκατάφερεν να κινήσει πολιτικούς μοχλούς σε παγκόσμιον επίπεδον. Μόνον που η Γρκίνππις δεν είναι περιθωριακούς που επάαιννεν να σκουλουγρά αλλά το καθεστώς που ξημαρίζει την γην το ίδιον.

Η παράπλευρη ζημιά της δημοσιοποίησης που πιάννετε με θέσεις τζιαι πράξην όπως "Χρειάζεται αντιφασιστικό κίνημα. Ένα κίνημα μαζικό, δυναμικό και διαθετημένο να ανακόψει την ανοδική πορεία του φασισμού και να αντιμετωπίσει τις φασιστικές δυνάμεις και μέσα στην πολιτεία, και μέσα στην κοινωνία, και στο δημόσιο λόγο και στον δρόμο" είναι ότι διάτε χώρον τζιαι δημοσιότηταν στον δρόμον για τους φασίστες.

Είναι βαρετή κατηγορία, αλλά ναι, πιστεύω ότι οι φασίστες ξέρουν να σας χειρίζονται για να πιάννουν δημοσιοποίησην. Τζιαι ο τρόπος που αντιδράτε αννοίει τους τον δρόμον που δεν μπορείτε να γεμώσετε που μόνοι σας.

Η δική μου άποψη μοιάζει με τζιείνην του ΑΚΕΛ. Περιφρόνηση τζιαι σιγανή δουλειά όχι στον δρόμον αλλά στες ιδιωτικές σχέσεις, στες σχέσεις με τα κοπελλούθκια σου, χρησιμοποιώντας χωρίς τυμπανοκρουσίες τα εργαλεία που σου διά τη δημοκρατία τζιαι το κράτος (που σήμερα δεν έχει ανάγγην από τους φασίστες για να επιβιώσει).

Θεωρώ πιό αποτελεσματικήν αυτήν την στάσην. Κοίταξε τζιαι στο ιστοχώρον δύο διαφορετικές στάσεις. Έναν αξιόλογον άθρωπον τζιαι πολιτικόν αναλυτήν που πρόσκειται στο ΑΚΕΛ όπως τον Άνεφ που πάει τζιαι τους αντιπαρατίθεται τζιαι μέναν.

Εβάλαν με τζιαι μέναν στον στόχον τους προσπαθώντας να διασύρουν ότι κάμνω. Δεν τους απάντησα ποττέ. Τζιαι όσεις φορές έρκουνται τζιαι πειράζουν βάλλοντας χιδαιότητες στο ιστολόγιον μου, έχουν διάρκειαν ζωής πέντε λεπτών όστι να τες ησβίσω χωρίς να πώ τίποτε ή να δώσω λοαρκασμόν σε κανέναν.

Εχειροκρότησαν την πράξην του Λεξιπένητα που τους έσειρεν έξω που τον συναρθροιστήν του. Έκαμεν τους παραπάνω ζημιάν που την διαδήλωσην σας στον δρόνον ενάντια τους ή που την προσφυγήν του Μακαρίου στην δικαιοσύνην.

Aceras Anthropophorum said...

Εχειροκρότησα έθελα να γράψω.

Κατάληξη: υπάρχουν όλοι αυτοί όπως υπάρχουν διότι οι αντιφασίστες που έχουν την ίδιαν ανάγκην με τζιείνους, δημοσιότηταν τζιαι πολιτικήν πελατείαν, τους κάμνουν να υπάρχουν.

gregoris said...

νέε ελληνοκύπριε τζιαι μιχάλη ευχαριστώ.
μιχάλη ναι ίσως να εσήκωνεν τζιαι μιαν εισήγηση ειδικά πάνω σε τούτον. αλλά αναφέρτηκεν τζιαι ο Έλληνας τζιαι εγώ λλίον πάνω στο ζήτημα.

ασέρας
άτε εμείς είμαστεν 50-60 πλάσματα τζιαι συνάουμεν 300 στες εκδηλώσεις - όι πάντα όμως. κάποτε πχ στο αλερτ τζιαι στην αντιφασιστική πέρσι εκατέβηκαν γύρω στουσ 800-1000 στον δρόμο. το ΑΚΕΛ που έσιει εκατοντάδες έμμισθους, σιηλλιάες μηχανισμό τζιαι δεκάδες σιηλλιάες μέλη τζιαι εκατοντάδες σιηλλιάες ψηφοφόρους πόσους συνάει άμαν κάμνει εκδηλώσεις σήμερα ενόμισες; 1000; στες καλλίττερες περιπτώσεις. (τα κόμματα, τζιαι το ΑΚΕΛ μέσα πλέον εν οργανισμοί που κινητοποιούνται μόνον σε εκλογικές διαδικασίες τζιαι διορισμούς σε καρέκλες). ούτε θεωρία παράγουν ούτε πολιτικό λόγο. ρητορία τζιαι διαχείριση... προχτές είσιεν ακαδημαικό-πολιτικό συνέδριο για την κυπριακή δημοκρατία στο πανεπιστήμιο κύπρου που το άνοιξεν ο χριστόφιας. εε; εμίλαν ο πρόεδρος τζιαι είσιεν 30 άτομα ακροατήριο...

τούτον που λαλείς για την δημοσιότητα έσιει βάση κάποτε, κάποτε εν έσιει. πχ προχτές στην λάρνακα εκάμαν οι "αγανακτισμένοι πολίτες" διαδήλωση ενάντια στους "ψευδο-πολιτικούς πρόσφυγες". εν αντιδράσαμεν ούτε οργανώσαμεν αντι-εκδήλωση. νομίζεις εν επιάσαν δημοσιότητα; επιάσαν τζιαι εκαλοπιάσαν. επαραστήκαν βουλευτές που ούλλα τα κόμματα πλην ΑΚΕΛ τζιαι είχαμεν τζιαι δηλώσεις που τον αναστασιάδη ότι "ναι, φέρνει τους οι τουρκία τους λαθρομετανάστες" απότι άκουσα.

το ΑΚΕΛ έννεν σίουρο ότι έσιει τούτη τη θέση που λαλείς εσύ σήμερα. πριν 3 μήνες ναι. σήμερα όι. τουλάχιστον όι σύσσωμο το κόμμα. εσταμάτησεν να μιλά για "αυγό του φιδιού" τζιαι μιλά για "φίδι" πλέον. εν σου εγίνηκεν χαπάρι;

όσον αφορά "απευθείας διάλογο" μαζί τους ναι συμφωνούμεν. καλά κάμνεις που τους αγνοείς. εν λάθος που κάμνει νομίζω ο άνεφ που ασχολείται.

αντικομμουνιστης said...

η κυπρος,παραχωρειτε στην τουρκια απο την τουρκολαγνεια των κομμουνιστων και οχι των εθνικιστων.δοξα και τιμη στον εθνικισμο.πρεπει να αφανιστει ο κομμουνισμος.ειναι οργανο των αμερικανων πλεον.ο εθνικισμος ειναι η μοναδικη διεξοδος σε ενα κρατος λαθρομεταναστων ανεργιας τουρκολαγνειας ρουσφετιου,δημοσιου εγκληματος,ομοφυλοφυλιας,καπιταλιστικης αριστερας,διασπαθισης δημοσιου χρηματος και διαστρεβλωσης της ιστοριας του λαου απο την ανθελληνικη δοσιλογη και νεοταξικη τουρκογενη αριστερα.

Aceras Anthropophorum said...

Μάλλον δεν συνεννοούμαστιν Γληόρη. Ακριβώς αυτόν που έθελα να σου πω δεν είναι η αδυναμία σας να συνάξετε κόσμον αλλά ότι ο δρόμος μπορεί να μεν είναι η λύση όλων των προβλημάτων που μας δέρνουν. Το ότι ούτε εσείς, ούτε το Ακέλ δεν έχετε την δύναμην να συνάξετε κόσμουν στους δρόμους δεν σου λέει τίποτε;

Τζιαι επιμένω, άλλον να συνάεις κόσμον εναντίον του κράτους, εναντίων των μίντια, εναντίον της αστυνομικής βίας που μονοπωλούν την δημοσιότηταν έτσι τζιαι αλλιώς τζιαι άλλον εναντίων των περιθωριακών φασιστικών ομάδων.

Μελέτα τζιαι λλίον πως με την μάρκεττινγκ μέθοδον του Benetton το λαϊκιστικόν κόμμαν της Ελβετίας έφκαλεν 30% τζιαι στα λαϊκά δημοψηφίσματα πιάννει 50 με 53%

Κοίταξε δαμέ να δεις πως μπορεί αν προκαλεί έναν νεοφασιστικόν κίνημαν τζιαι να τραβά την π ροσοχήν. Μόνον τζιαι μόνον που τες αφφίσιες. Φαντάστου την φρασεολογίαν

http://www.google.ch/images?hl=fr&expIds=17259,27556,28066,28104&xhr=t&q=affiches+udc&cp=9&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=zhIFTZW2E4PssgaitdXfCQ&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1&sqi=2&ved=0CDMQsAQwAA&biw=1199&bih=745

Anef_Oriwn said...

Aceras & Gregoris,

Και μια παρέμβαση από ‘ΜΕΝΑ μια και έγινε αναφορά [δις] στ’ όνομα ΜΟΥ!

Κατ’ αρχάς Gregori να ΣΑΣ συγχαρώ κι εγώ για την Ημερίδα που διοργανώσατε. Οι ομιλίες όπως και η συζήτηση [κυρίως του δευτέρου μέρους] μπορεί να αποτελέσουν πολύτιμο πολιτικό και ιδεολογικό εφόδιο στην πάλη ενάντια στον ρατσισμό και τον φασισμό. Θα ήταν πολύ βοηθητικό αν αναρτούνταν σε κάποιο site στο διαδίκτυο.

Επί του θέματος που θίγεται [αν είναι λάθος μου ή όχι που
«ασχολούμαι» ή «αντιπαρατίθεμαι» με τα φασιστοειδή], το ζήτημα ΔΕΝ είναι τόσο απλό!
Πρώτον, υπάρχει μια συνεχής χυδαιότατη υβριστική επίθεση τόσο σε βάρος ΜΟΥ, όσο και σε βάρος μελών του κοντινού οικογενειακού ΜΟΥ περιβάλλοντος, κατάσταση η οποία δεν είναι εύκολο να αντιμετωπιστεί. ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΥΝΤΑΓΗ! Δεύτερον, [και απευθύνομαι κυρίως στον Γρηγόρη], αν κάμνω λάθος που ασχολούμαι με τα φασιστοειδή, διερωτούμαι γιατί έγινε το Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ στη Λάρνακα, ως αντι-κίνηση στην πορεία των ρατσιστών ...

gregoris said...

ασέρας
ναι λαλεί μου. ότι πρέπει να προσπαθήσουμεν παραπάνω τζιαι με πιο πολλύ φαντασία.:)
φίλε μου χωρίς κινητοποίηση τζιαι στον δρόμο ο ακτιβισμός μετατρέπεται σε απλό λόμπιγκ ή απλά ξερή τεχνοκρατική πρόταση...με τες συνέπειες του.
το θέμαν εν ότι κάποιες που τούτες τες περιθωριακές τάσεις πάυουν να εν τόσον περιθωριακές...ούλλον το ππόιντ της εισηγήσης μου εν ότι ο φασισμός εν πέραν που 2-3 καθαρά φασιστικές ομάδες.
σύμφωνοι για την προκλητικότητα. αλλά εν καταλάβω το άλμα που κάμνεις που τούτη τη διαπίστωση στην εισήγηση σου.

άνεφ ευχαριστώ. ναι νομίζω τζιαι εγώ ήταν επιτυχία το συνέδριο, ιδιαίτερα το 2ο πάνελ. η οργανωτική επιτροπή έστειλεν δελτίου τύπου στα ΜΜΕ. εβιντεογραφήθηκεν τζιαι εμαγνητοφωνήθηκεν ούλλον. λογικά σύντομα θα αναρτηθεί στο διαδίκτυο. ίσως να ήταν καλή ιδέα (που ελέχτηκεν τζιόλας) να γίνει τζιαι μια έντυπη έκδοση με τες εισηγήσεις. εν έχω χρόνο να το βουρήσω όμως.:) την δική μου έβαλα την δαμέ.

ξέρω ότι εν χυδαιότατη επίθεση που σου κάμνουν. τζιαι όντως εν ξέρω τι μπορεί να γίνει πλέον. εν σου λαλώ να μεν ασχολήσε με τον φασισμό ή τους φασίστες. λαλώ σου να το παίρνεις προσωπικά το θέμα (παρά την εξόφθαλμη προσπάθεια τους να σε διαβάλουν προσωπικά) τζιαι οπωσδήποτε να μεν μπαίνεις σε απευθείας διάλογο μαζί τους.

gregoris said...

να μεν το παίρνεις προσωπικά εννοώ πιο πάνω.

Aceras Anthropophorum said...

Γρηγόρη να προσπαθήσετε ναι να συνάξετε κόσμο άμα σας αρέσκει αλλά όι κάμνοντας δωρεάν διαφήμηση των φασιστοειδών. Κάμετε για άλλα θέματα. Η κοινωνία βράζει άμα θέλεις να φκάλεις διαδήλωσην. Οι φασίστες στην αφάνια.

Κάμετε διαδήλωσην εναντίον του Φιλελεύθερου που δεν είναι στην αφάνια :))

Άνεφ, συνταγήν έχει:

1. μην γράφεις ποττέ σχόλια σε έναν που τα 9 φασιστικά ή φασιστοειδή μπλόγκς που ανάφερεν ο Γρηγόρης. Αν θέλεις να θίξεις κάτι κάμε ανάρτησην.

2. μην πααίννεις καν να θκιαβάζεις τι γράφουν. Αφού ξέρεις τι μπορεί να γράψουν. Άλλωστε αφού επαναλαμβάνουν συνέχεια τα ίδια πράματα με διαφορετικήν σάλτσα.

3. Όποιος καραγκιόζης αφήκει μύνημα στο μπλόγκ σου, κάμνεις delete τζιαι δεν λαλείς απολυτως τίποτε.

Κάμε το 3 μήνες τζιαι ξαναμιλούμεν.

Anonymous said...

Γρηγόρη νομίζω η διάκριση του εθνικιστή που το φασίστα που κάμνεις εν σημαντική. Τζιαι ο λόγος που εμφανίζεται ο καθαρός φασισμός πλεόν ίσως να εν τζιαι η κάποια αποφασιστοποίηση του παλιού εθνικισμού. Η ανεξαρτησία εν αποδεκτή τζιαι επιθυμητή τζιαι που την πλειοψηφία των εθνικιστών, τζιαι μιλούν με όρους κυπριακής δημοκρατίας, υπάρχουν φυσικά ακόμα κάποιοι ενωτικοί αλυτρωτιστές. Ο Φτωχόπουλλος κάπου έγραφεν στους συνδέσμους αγωνιστών να παραδεχτούν επιτέλους ότι εσκοτώσαν τζιαι κάποιους αριστερούς που δεν ήταν "προδότες", να πάμεν πάρακατω. Την τελευταία δεκαετία ανακαλύψαν τζιαι οι εθνικιστές τους τουρκοκύπριους, ο λάζαρος Μαύρος τζιαι οι ευροκόκοι πλέον θκεβάζουν Σιενέρ Λεβέντ τζιαι αναφέρονται στα κείμενα του άμαν τους βολεύκει. Ακριβώς οι καθαροί φασίστες εν τζιείνοι που απογοητεύκουνται που τον παλιό εθνικισμό, με τον ίδιον τρόπο που οι μιτσιοί που εμεγαλώναν συναγερμικοί σε κάποια φάση ανακαλύπταν ότι ο συναγερμός εν κατα βάθος φιλελεύθερο τζιαι όι εθνικόφρων κόμμα τζιαι εγίνουνταν Δρασίτες.

Το κυπριακόν έννα λυθεί σε ένα πλαίσιο που ο έλληνας εθνικιστής τζιαι ο τούρκος εθνικιστής εννα μπορούν να συνυπάρξουν μέσα στην ίδια κοινωνία ή έστω με την ίδια ομοσπονδιακήν κυβέρνηση. Εμείς οι υπόλοιποι έτσι τζι αλλιώς εν έχουμεν πρόβλημα

Στέλιος

Evangelia P. said...

''Το κυπριακόν έννα λυθεί σε ένα πλαίσιο που ο έλληνας εθνικιστής τζιαι ο τούρκος εθνικιστής εννα μπορούν να συνυπάρξουν μέσα στην ίδια κοινωνία''

tha elea oti i ennia tou ethnikismou enen epidermika aftonomi pou alles vathiteres provlimatikes oso afora px tin evria ennia tis apodoxis tis diaforetikotitas, en xriazete kan na anaferw ton a-noito pou afike panw sxolio je anamesa se alla thewri pigi twn kakwn tis kinwnias mas akoma je tin omofilofilia.

sta plesia enos anthrwpou o opios den mpori na anagnwrisi to dikewma ston sinanthrwpo tou na kamni oti theli sto idio tou to krevati je sti prosopiki sinesthimatiki / erotiki tou zwi, poso mallon na karteroumen ton kathe ethnikisti na mpori na simviosi, gennika je aferetika.

protinw epidotoumenes iatrikes episkepsis stous ethnikistes na mporoun na pigennoun entatika se psixologous, perki mporesoun je epikinonisoun me ta trisvatha tis psixis tous, je perki mporesoun na lisoun ta iparksiaka themata pou tous odigoun ws pros to na en arnitikoi, akoma je me tin ennia tis idias tis zwis, giati i zwi jame pou en eshi agapi je sevasmo, enen zwi, en ena prama diekpereotiko.

je en eprokitoun na mpw kan sti diadikasia na ta grapsw touta giati varkoume na mpennw se etsi diadikasies, alla en pragmatika tragiko to na me thimizi o a-noitos ''antikommounistis'' panw poso mikropsixoi en oi metamonternoi anthrwpoi pou den mporoun kan na anagnwrisoun to dikewma stin agapi je stin eftixia pou exoun oi omofilofiloi, je klinnontas, an mas thkiavazi akoma, tha tou eprotina na psaksi ligo ton logo gia ton opio exi roges sto stithos tou, enw den exi stithos olokliromeno.

afta.

aristeristis said...

"protinw epidotoumenes iatrikes episkepsis stous ethnikistes na mporoun na pigennoun entatika se psixologous, perki mporesoun je epikinonisoun me ta trisvatha tis psixis tous"

Συμφωνώ και επαυξάνω! Καλώ την κυβέρνηση να στήσει μια ψυχιατρική επιτροπή από ειδικούς για να αντιμετωπιστεί ο ρατσισμός, ο σεξισμός, η αντικοινωνική συμπεριφορά και γενικά οι άνθρωποι που εκδηλώνουν συμπτώματα απροσαρμοστικότητας!

ΟΛΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ ΣΤΙΣ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ (όπως έλεγαν οι συντρόφοι μας στην κουμούνα του Παρισιού)

Evangelia P. said...

Oxi, den ekatalaves ti ennoousa.

Ke tha itan kala, gia pragmata pou den imasten sigouroi ti ennooun ke ti oxi ekinoi pou ta grafoun, na men prospathoumen na ekferoume sarkastiko, i se eksaxtinosi passive aggressive logo, giati katanta peran apo anwrimo, taftoxrona agono epikinoniaka.
Me Alfa steritiko to agono.

Oti egrapsa, den to ennoousa me tin ennia tou "eksw-pros-mesa" antikatoptrismos ston psixismo enos atomou.
Ennoousa to me tin ennia tou "mesa-pros ta-eksw" i doullia ston psixismo na ginete apo ta mesa pros ta eksw, ke oxi eksw pros ta mesa. En lew kati diaforetiko apo ekino pou lei i fenomenologia tis ennias tis Epilogis. Me thkio logia, enen oi psixologoi pou tha swsoun tous ethnikistes san ekswterikos paragontas, alla i thelisi / Epilogi twn ethnikistwn na zitisoun voithia apo atoma ta opia exoun tin katallili ekpedefsi na tous voithisoun ws pros to na enwsoun kapia kommatia mesa tous pou lipoun. Thewrw oti lipi ena kommati apo kapion, apo mesa tou, otan den mpori na anagnwrisi ston allon to dikewma stin eftixia ke tin agapi, apla ke mono giati ine omofilofilos to allo atomo.
Ke outo katheksis, tha mporousa na sinexisw na eksigw kalitera, alla den tha to kamw.

Opws episis, mporw na sinexisw na grafw ke na sou eksigisw kalitera ti ennoousa ke ti oxi ke se alla pramata pou egrapsa panw, alla episis den vlepw logo na to kamw.
Varkoume:O sarkasmos ek merous enos sinomiliti den ine kati pou me kerdizi se enos idous dialogo, ite en graptos ite fwnitikos.

An kegese omws na mathis opowsdipote ti ennoousa ke ti oxi, -oso afora to rolo tou psixologou- fenomenologia sti psixologia -tin ennia tis Epilogis, mporis na diavasis to vivlio "Erminevontas ton kosmo: H fenomenologia ston iparksismo ke tin psixologia" tou Ernesto Spinelli, to opio kiklofori apo tis ekdosis Aspri Leksi.

afta.



------


Grigori: kapios elipe simera a?
thimisme na sou kamw mia fatsoua lipimeni.

Xristos said...

Δεν παρακολουθώ τα ιστολόγια που αναλύεις, αλλά απλά να πω ότι αρέσκει μου άμα βλέπω αναλύσεις που αναλύουν και διακρίνουν διάφορες τάσεις ενός ρεύματος. Το αντίθετο είναι η παγίδα του φασισμού. Επίσης να πω ότι παλιά διαφωνούσα σε κάποια πράγματα με σένα, σε αυτό το θέμα, αλλά τώρα συμφωνώ, και μάλλον αποδίδεται σε πρότερη άγνοιά μου (άγνοια λόγω απόστασης από την Κύπρο).

κοκκινος ιαβερης said...

χειροκροτηστε τον απατεωνα γρηγορη που εβριζε την συγγενισσα μου επειδη βοηθησε τους στρατιωτες μας στην λαπηθο.χειροκροτηστε τον που παρουσιαζεται αυτος και οι αναρχικες του ομαδες σαν μη ακελικοι αλλα μετα το μαρι πεταξε αυτος και οι πληρωμενοι αναρχοπρεζακηδες υπαλληλοι του την μασκα.ο χριστοφκιας επεσε.ο λαος τον ανετρεψε και εβαλετε την ουρα στα σιελια.τωρα ετοιμαστειτε .κανενας δεν μπορει να καλυψει τα εγκληματα σας.θα δημοσιευσουμε εγγραφα και φωτογραφιες που δειχνουν τις σχεσεις σας με την τουρκια και την αμερικανικη πρεσβεια.κανενας πολιτης δεν μπορει πλεον να σας παρεχει καλυψη